Nämä kolme oivallusta BBCC-opinnoissa ovat tehneet minusta paremman coachin ja vuorovaikuttajan

Havahduin hetki sitten siihen, että Brain-based Coaching -opintojani on jäljellä enää alle kuukausi. Joko opin lähes kaiken coachaamisesta? Hämmästyksen ja haikeankin tunteen ohella olen samaan aikaan äärimmäisen kiitollinen kuluneesta ajasta. Opinnot ovat todella tehneet minut paremmaksi vuorovaikuttajaksi ja coachiksi. Nyt haluan jakaa sinulle kolme tärkeintä oppiani matkan varrelta. Toivottavasti ne helpottavat päätöksentekoasi, kun mietit itsellesi sopivia coaching- ja vuorovaikutusopintoja!

* Suvi Wulffin ja NeuroLeadership Groupin kaupallinen yhteistyö *

1. Uskalla luottaa prosessiin, se kantaa varmasti

BBCC-opinnot ajoittuvat kuuden kuukauden intensiiviselle ajanjaksolle ja koostuvat kaiken kaikkiaan kolmesta opiskeltavasta kokonaisuudesta: Skills-, Engagement- ja Toolkit-osuudesta*.

Skills-osuudessa perehdyimme ohjaajamme Vesa Vuorisen johdolla aivojen ja mielen toimintaan sekä saimme eväät yhden coachaustapaamisen pitämiseen.

Näin jälkikäteen ajatellen Skills-osuus on koko opintojen kivijalka, sillä kuten Vesa meitä usein muistuttaa ”Coaching on tärkein työkalusi”. Se tarkoittaa sitä, että vaikka viimeisessä, Toolkit-osuudessa opiskellaankin erilaisten coachingia tukevien työkalujen käyttöä, vasta taidokas coaching tekee sessioista ja coaching-prosessista onnistuneen.

On onni, että coachaustaitoja käydään niin perusteellisesti läpi. Olemme ryhmämme kanssa saaneet useaan otteeseen huomata, kuinka ensimmäisissä lähipäivissä haparoiden liikkeelle lähtenyt coachaus on joka toinen viikko pidettävien 1,5 tunnin mittaisten opintopuheluiden, 5 lähipäivän ja väliharjoitusten myötä saanut pikkuhiljaa tuulta siipiensä alle.

Nyt uskallamme kaikki luottaa omaan osaamiseemme ja ennen kaikkea prosessiin, jonka olemme opintojen aikana sisäistäneet. Nyt tiedämme – oman kokemuksemme kautta – että opiskeltava coaching-prosessi kantaa varmasti ja että coaching todellakin on työkaluista vahvin.

*Skills-osuus sisältää teoriatietoa aivojen ja mielen toiminnasta sekä yhden coachaussession sisällön, Engagement-osuuden tavoitteena on ottaa haltuun 12 session coaching-prosessi ja Toolkit-osuudessa perehdytään coachingia tukeviin työkaluihin.

2. Coaching on ennen kaikkea tutkimusmatka itseen

Mainitsinkin jo, että opintokokonaisuus pitää sisällään 1,5 tunnin mittaisia puheluita, tarkalleen yhteensä yhdeksän kappaletta. Opintopuhelut etenevät pääsääntöisesti näin:

  • n. 30 minuutin mittainen reflektio edellisen opintokokonaisuuden opeista
  • n. 15-20 minuutin mittainen teoriapitoisempi alustus uuteen aiheeseen sekä
  • n. 30-40 minuutin mittainen demo uudesta opeteltavasta aiheesta. Demossa opintojen vetäjä Vesa coachaa jotain meistä opiskelijoista esimerkiksi muille.

Lopuksi reflektoimme puhelun aikana oppimaamme. Pidän puheluiden rakennetta erittäin toimivana. Huomaan omaksuvani tietoa tehokkaasti, kun kuuntelen ensin malliksi puhelussa Vesan vetämän demon, sen jälkeen opiskelen teoriaa itsenäisesti, coachaan ja tulen itse coachatuksi ja seuraavassa puhelussa palaan vielä asian ääreen hetkeksi reflektoinnin kautta.

Kuten luit yltä, opintopuhelut ja pariharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista. Opintoihin on todella uskallettava heittäytyä ja paljastaa ryhmälle ehkä ne syvimmätkin salaisuutensa. Olen saanut olla yhden kerran Vesan vetämän demon harjoitusasiakkaana elämän tarkoitusta käsittelevässä osiossa ja nyt koenkin, että minulla on tähän osa-alueeseen ihan erityinen suhde.

Demojen lisäksi coachaamme toisiamme välitehtävissä laaja-alaisesti eri elämän osa-alueista. Harjoitussessioilla on ensinnäkin suuri merkitys nopean edistymisen kannalta, ja parhaimmillaan niissä voi löytää itsestään sellaisia asioita, joihin ei olisi ilman coachausta osannut itse kiinnittää huomiota. Väitänkin, että mitä rohkeammin uskaltaa heittäytyä harjoituksiin ja tutustua itseensä, sitä enemmän opinnoista saa irti.

Psst. Huomiona vielä se, että coachausta ei voi oppia ilman, että uskaltaa itse heittäytyä coachattavaksi. Vain kokemalla, minkälaista ajatustyötä (ja välillä tuskaakin!) coachattava käy coaching-session aikana läpi, voi tulla hyväksi coachiksi.

 3. Kuunteleminen ei jätä ketään kylmäksi

Jos pitäisi valita vain yksi taito coachin työkalupakkiini, se olisi ehdottomasti kuuntelu. Tämä on jälleen taito, joka opitaan heti ensimmäisissä lähipäivissä ja jota olen huomannut ajattelevani prosessin aikana usein.

Kuuntelemisen taito voidaan jakaa viiteen eri tasoon, jossa taso 0 on ei-kuuntelemista ja 4 potentiaalin kuuntelemista. Potentiaalin kuuntelu on yksi coachin tärkeimmistä taidoista ja tarkoittaa taitoa keskittyä toisen viestiin rivien välissä. Potentiaalin kuuntelu edellyttää sataprosenttista keskittymistä coachattavaan, oman sisäisen puheensa hiljentämistä ja niin sanotun mentaalisen jarrupolkimen herkkää käyttöä eli neuvomisen halun hillitsemistä.

Uskon, että potentiaalin kuuntelemisen taito on elinikäinen oppimismatka. Olemme ryhmämme kanssa saaneet maistaa siitä vasta pienen palan ja kuinka makealta se maistuukaan! Näen itse potentiaalin kuuntelussa uskomattoman määrän mahdollisuuksia kehittyä aina vain paremmaksi ja paremmaksi. Ja siksi kuunteleminen ja coaching kiehtovat minua yhä enemmän ja enemmän.

Näin tiivistäisin BBCC-opinnot yhteen lauseeseen: ”Vähemmän puhetta, enemmän kuuntelua, eikä lainkaan neuvomista.”

+ Ekstra bits: BBCC opinnot sopivat melkein kenelle tahansa!

Olen sitä mieltä, että BBCC-opintojen sisällöstä olisi apua todella monelle. Enkä edes liioittele pahasti suositellessani opintokokonaisuutta näin laveasti. Markkinoijana kuitenkin tiedän, että mitä kohdennetumpi viestini on, sitä varmemmin se puhuttelee juuri oikeaa vastaanottajaa. Saanen siis olla hieman tarkempi.

Mielestäni Brain-based Coaching Certificate -opinnot sopivat

  • esimiehille tai muille johtavassa asemassa toimiville
  • niille, joiden työnkuvaan kuuluvat haastavat vuorovaikutustilanteet
  • niille, jotka haluavat kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
  • coacheille tai coacheiksi aikoville
  • kaikille vuorovaikutuksesta ja mielen ja kielen toiminnasta kiinnostuneille.

Pidän erityisesti tuota ensimmäistä kohtaa tärkeänä, sillä toivoisin todella näkeväni, että suuri osa suomalaista esimiehistä ja johtotason henkilöistä valjastaisi hetken työstään vuorovaikutustaitojensa kehittämiseen. Sillä kuten opintokokonaisuuden isänä toimiva David Rock kirjassaan Quiet leadership (2007) (opintokokonaisuuden taustalukemistoa, johon suosittelen tutustumaan) sanoo:

”The new generations coming into management positions have different needs for their predecessors. (–) These people need a different type of leader than our command-and-control cultures have been churning out. They need leaders who help them shine, who help them fulfill their potential at work. Leaders who improve thinking.” – David Rock –

Entä kysymykseni, joko opin kaiken coachaamisesta? En missään nimessä! Ajattelen BBCC-opintoja ponnahduslautana elämään. Koen, että olen saanut opinnoista elämänmittaisia taitoja, joita kannan mukanani loppuun asti. Sisimmässäni tunnen, että ne johdattavat minut vielä pitkälle. Kiitos Neuroleadership Group Finlandin porukalle tästä mahdollisuudesta!

Lue myös aikaisempi blogikirjoitukseni, jossa kerroin, miten valitsin Brain-based Coaching Certificate -koulutusohjelman monien koulutusvaihtoehtojen joukosta kehittääkseni coachaus- ja vuorovaikutustaitojani.